کم شنوایی زندگی روزمره ما را تغییر می‌دهد:

– درک مکالمات ساده روزانه برای افراد کم‌شنوا، سخت و خسته کننده است.
– دنبال کردن مکالمات خصوصاً در شرایطی که چندین گوینده همزمان در حال مکالمه هستند نیاز به تلاش مضاعف و تمرکز بیشتر خواهد داشت.
– تمایل به بلندتر کردن صدای تلویزیون و رادیو توسط فرد کم شنوا، موجب رنجش اطرافیان آنها خوهد شد.
– انزوا و گوشه‌گیری از جمع در افراد کم‌شنوا بیشتر دیده می‌شود

کم شنوایی مادرزادی

این دسته از کم شنوایی‌ها معمولا از بدو تولد وجود دارند. در این گونه کم شنوایی‌ها ، به دلایل مختلفی بخشی از دستگاه شنوایی تکامل نمی‌یابد . موقعیت‌های مختلف تجربه شده در دوران بارداری توسط مادر یا جنین و یا مصرف داروهای خاص و دلایل ژنتیکی برخی از علت‌ها برای این نوع از کم‌شنوایی هستند. گاهی دلیل قطعی برای این نوع کم شنوایی تشخیص داده نمی‌شود.

کم شنوایی اکتسابی

این نوع از کم شنوایی پس از تولد به دلایل مختلفی از جمله انواع بیماری‌ها ، عفونت ها و داروهای خاص و یا قرار گرفتن در معرض اصوات بلند اتفاق می‌افتد. آسیب ناشی از این  عوامل به دستگاه شنوایی معمولا دایمی می‌باشد.

کم شنوایی نوسانی

کم شنوایی نوسانی نوعی کم شنوایی موقت است که در اغلب موارد در اثر عفونت‌های گوش میانی اتفاق می‌افتد. این نوع از عفونت معمولاً در اثر تراکم مخاط سینوسی و بینی و در نتیجه آن ، انسداد شیپور استاش اتفاق می‌افتد . این انسداد به دلیل احتقان مخاط پوشاننده یا ورود ترشحات مخاطی به داخل آن روی می‌دهد .اگر عفونت گوش درمان نشود و یا به طور مکرر اتفاق بیافتد، ممکن است باعث آسیب دایمی به ساختار گوش شود.